(Tower Bridge (London, England
پل برج (لندن ، انگلستان)




این پل كه توسط Horace Jones & Wolfe Barry طراحی و در سال 1894 تكمیل شد، یكی از مشهور ترین نمادها در لندن است. این پل 800 فوت طول و 28 فوت فضای زیرین دارد و وسط آن به 140 فوت افزایش می یابد كه كشتی ها می توانند از پایین رودخانه Thames عبور كنند. در قدیم كه كالاها بجای هوایی از راه زمینی حمل می شدند این پل در روز 50 بار بالا برده می شد، ساخت این پل با 432 كارگر ظرف 8 سال به اتمام رسید، در آن زمان 70000 تن بتن در دو پایه ی پل با فرو بردن 2 باسكول متعادل كننده در جای خود، كه هر یك 1000 تن وزن داشتند ریخته شد و سپس برای پوشش 11000 تن فولاد در زیر، تمام پل ملبس به سنگ پرتلند و گرانیت كورنیش شد.

(Golden Gate Bridge (San Francisco, US
پل گلدن گیت (سانفرانسیسکو ، ایالات متحده امریکا)



این پل طولانی ترین پل جهان جمعا بطول 8.921 فوت كه در سال 1937 تكمیل شد شاید مشهورترین پل زمان باشد. این پل كه در سان فرانسیسكو واقع است، موفقیت عظیم در ساخت و ساز زمان خود بود. در ساخت این پل ركورد ایمنی، بگونه ای بود که تنها 11 كارگر در طول عملیات ساختمانی كشته شدند و 11 نفر دیگر به مدد شبكه ی نوین ایمنی كه در زیر كار قرار داده شده بود نجات یافتند شكسته شد، عكس هاییكه توسط هزاران توریست همه ساله از پل گرفته می شود، شاخص رنگ قرمز بواقع پرتقالی بین المللی (International Orange) بوده و در اصل این رنگ برای افزایش قدرت دید در شرایط مه آلود بودن هوا كه مشابهت با منطقه ی خلیج دارد انتخاب شده، این پل با 1.3 میلیون دلار زیر بودجه پیش بینی شده، بمبلغ 27 میلیون دلار ، 100000 خودرو روزانه بطور متوسط به نتیجه رسید و برای نگهداری به 38 نقاش بطور فول تایم نیز نیاز دارد. تعداد 26 نفر كه از ارتفاع 220 فوتی با سرعت 75 مایل در ساعت و فاصله ی زمانی 4 ثانیه به پایین پرت شده اند جان سالم بدر برده اند.

(Sydney Harbour Bridge (Sydney, Australia
پل بندرگاه سیدنی (سیدنی ، استرالیا)

در حالیكه جشن هفتادو پنجمین سال تولدش در سال 2007 گرفته میشد، این پل همچنان در صدر پل های جهان از نظر وسیعترین مقاطع طولانی پل در جهان ( هر مقطع 3.770 فوت)‌ باقی مانده است، این پل ملقب به چوب رختی است بلحاظ قوسی شكل بودنش، معمولا از پل و خانه ی اپرا كه در مجاورتش واقع هست عكس برداری می شود، این زوج بعنوان یكی از بهترین تصاویر برای شهر و خود استرالیا عمل می كنند، اندازه ی بزرگترین مقطع 1.650 فوت كه در بلندترین نقطه ی قوس 429 فوت بالای سطح دریاست، برای ساخت این پل می بایستی 800 خانه خراب می شدند و هزینه ی آن با 1400 كارگر ظرف مدت 8 سال حدود 12 میلیون دلار شد و عاقبت پل سیدنی در سال 1998 تكمیل شد.

(Ponte Vecchio (Florence, Italy
پنته وكیو (فلورانس ، ایتالیا)

شهر پنته وكیو یكی از مشهور ترین نقاط گردشگری ایتالیا است و عقیده بر آنست كه از قدیمی ترین سازندگان پل قوسی با سنگ های یك تكه و چند تكه در جهان باشد، گرچه تكه های قدیمی تر ناتمام هم وجود دارد، این پل در اصل از چوب ساخته شده بود تا اینكه در سال 1333 توسط سیل منهدم شد و 12 سال بعد با استفاده از سنگ دوباره ساخته شد، شهرت آن بخاطر داشتن مغازه هایش است و از هر گروهی اعم از غرفه های تجار و قصابها تا دكه های فروشندگان لوازم هنری و یادگاری (سوغاتی) را در خود جای داده است.

(Gateshead Millenium Bridge (Gateshead, England
پل هزاره و آبنمای گیت شید (شمال شرق انگلستان)

جایزه 44 میلیون دلاری پل میلنیوم گیت شید، برای اولین بار و تنها پل "tilting" (كج ، شبدار ، در نوسان ) در جهان در نظر گرفته شده است، رم های هیدرولیكی در انتهای دو طرف پل این امكان را فراهم می آورد كه برای عبور كشتی های كوچك پل قدری كج شود و این تكنولوژی نوین باعث گشت كه طراحان آن برنده ی جایزه ی معتبر و آبرومند "Stirling Prize" برای آرشیتكت در سال 2002 گردند ، 19000 تن بتن در فندانسیون های به عمق 98 فوت (33 متر) و فولاد (میلگرد) كافی برای ساخت 64 راهروی 2 تیركه، پل را به مقاومت در برابر برخورد یك كشتی 4000 تنی كه با سرعت 4 نات در حركت است قادر می سازد.

(Erasmusbrug (Rotterdam, Netherlands
پل اراسمبورگ یا سوان (رتردام ، هلند)

ملقب به Swan (قو) بلحاظ شكل اسكلت فلزی مهار پل، ساخت این پل كه به منظور ارتباط بین شمال و جنوب شهر رتردام طراحی شده بود در سال 1996 خاتمه یافت، برای امكان عبور كشتی ها طاق جنوبی از ارتفاع قابل توجه 292 فوتی پل بلند باسكولی برخوردار است كه در سال 2005 در فیلمی به نام Who Am I (من كی هستم) بنمایش در آمد كه در آن هواپیماهای مسابقه ای از زیر آن پرواز كردند. ساخت این پل با بلندی 2.650 فوت و وزن 6.800 تن كه در سال 1996 كامل شد، 110 میلیون دلار خرج برداشت به محض آنكه پل بروی ترافیك گشوده شد معلوم شد كه پل بر اثر باد تاب می خورد كه این مشكل با استفاده از ابزار های تعیین كننده ی فشار هوا (دمپر) مرتفع گردید.

(Westminster Bridge (London, England
پل وستمینستر (لندن ، انگلستان)

یکی از آثار ماندگار و زیبای شهر لندن، پل وستمینستر است که از رودخانه تیمز عبور می کند و در کنار آن کاخ وستمینستر، کلیسای وستمینستر، ساعت محبوب بیگ‌بن و همچنین چرخ فلک چشم لندن قابل مشاهده است. این پل در سال 1769 افتتاح شد

(Millau Bridge (Tarn Valley, France
پل میلو (دره ی ترن ، فرانسه)

این پل به ارتفاع 1.125 فوت (338 متری) روی دره ی ترن در جنوب فرانسه قرار دارد كه بزرگترین پل كابلی جهان محسوب می شود. بطوریكه می گویند رانندگی بر روی این پل مثل آنست كه در آن احساس می كنی در پروازی. ساخت این پل كه قدری بلندتر از برج ایفل است سه سال به طول انجامید و در سال 2004 به روی عموم باز شد، در حالیكه این پل مناظر بسیار زیبایی را از دره ی زیر خود به تصویر می كشد، همینكه مه پایین می آید دیگر مسیر مناسبی برای آنانكه قلبشان ضعیف است نخواهد بود، بطور كل طول این پل 8.071 فوت ( 2.420 متر) با طاق تكی در 1.122 فوتی (336 متری) و حداكثر ارتفاع از زیر آن 886 فوت (266 متر) است، بطور خلاصه این پل بسیار احساس برانگیز هم بر روی كاغذ و هم در حیات واقعی می باشد، دكل پل با 7 اسكلت فلزی به وزن 36000 تن مسقف شده است. یكسری از هفت تیرك، هر یك به بلندی 292 فوت (88 متر) و به وزن 700 تن به اسكلتهای فلزی مربوط پیوسته اند.

(Fehmarn Belt Bridge (Baltic Sea, Germany and Denmark
پل تسمه ای فهمارن (دریای بالتیک ، آلمان و دانمارک)

هنگامیكه در سال 2018 پل فهمارن کامل شود امتدادی به طول 11.8 مایلی دست خواهد یافت و جزیره ی آلمانی فهمارن را به جزیره ی دانماركی لولاند با هزینه ی تقریبی 2.2 بیلیون دلار متصل می سازد. نقشه های اولیه نشان می دهند كه پل با 3 اسكلت فلزی كابلی، هر كدام به طول تقریبی 2.375 فوت (712)‌ متر كه بوسیله ی 4 ستون به بلندی 918 فوت حمایت شده و دارای 213 فوت (64 متر) بلندی زیر آن می باشد خواهد بود، پل پیشنهادی جنجال هایی را توسط كاسبها و طرفداران منابع طبیعی كه از لطمه خوردن به حیات وحش محل واهمه دارند بوجود آورده است.

(The Kintaikyo Bridge (Iwakuni, Japan
 پل كیتایكیو (آیواکانی، ژاپن)

احتمالا یكی از پل های بد شانس در دنیا پل باز سازی شده كیتایكیو در شهر ایواكانی است که در سال 1673 پس از انجام هر اقدامی در جهت عبور از رودخانه ی نیشیكی Nishiki، بر اثر سیلاب های فصلی فرو ریخت. شایان ذكر است كه آرك های چوبی آن تا سال 1950 در جای خود محكم باقی ماندند تا اینكه عاقبت طوفان آنها را هم ویران ساخت، با وجود با این نیت كه دوباره ضربه نخورد، سه سال بعد پل دوباره بازسازی شد و تا امروز قابل عبور می باشد.

(Oresund Bridge (Oresund Strait, Denmark and Sweden
پل ارساند (تنگه دانمارک و سوئد)

این پل بالغ بر 25000 فوت طول و 669 فوت ارتفاع دارد. پل كابلی ارساند برای اتصال دانمارك به سوئد در سال 2000 افتتاح شد، كل پل كه 82000 تن وزن دارد دارای طولانی ترین مقاطع پل كابلی ( هر تكه 1.608 فوت) در جهان است و روزانه 60000 مسافر را با اتومبیل، اتوبوس و قطار از خود عبور می دهد. با رانندگی از دانمارك شما ابتدا از جزیره ی ساخته شده (مصنوعی) ‌Peberholm عبور كرده و در تونل 13.287 فوتی زیر دریا ناپدید شده و سپس شما را از پل ارساند، قبل از آنكه سفرتان به سوئد كامل شود عبور می دهد، عبور از پل ارساند ارزان تمام نمی شود ( بیش از 53 دلار هر ماشین) گرچه برای مسافرینی كه مكرر رفت و آمد می كنند تخفیف نزولی داده می شود كه با توجه به هزینه ی 3.8 میلیارد دلاری آن تعجبی ندارد.

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 18 بهمن 1389    | توسط: وحید محمدی    | طبقه بندی: مطالب شهرسازی،     | نظرات()